MENJADIKAN SEKOLAH KEBANGSAAN SUNGAI PASSAI SEBAGAI INSTITUSI BERBUDAYA CEMERLANG YANG BAKAL MELAHIRKAN WARGA WAWASAN YANG BERDISIPLIN, BERILMU, BERAKHLAK MULIA DAN BERBAKTI PADA TAHUN 2010.
MISI
UNTUK MENYEMAIKAN SEMANGAT DEDIKASI DAN BERTANGGUNGJAWAB, SEMANGAT UNTUK BERKHIDMAT DAN BERKORBAN SERTA RASA CINTA PADA SEKOLAH. DI SAMPING MEMPERKEMBANGKAN POTENSI INDIVIDU DALAM PELBAGAI BIDANG YANG DICEBURI.
MOTO
MARI MAJU BERSAMA
OBJEKTIF
Òmenyampaikan program kurikulum yang memberangsangkan intelek serta perkembangan yang sesuai dan releven kepada keperluan semua pelajar
Òmenyediakan peluang kepada pelajar memupuk minat melalui pelbagai aktiviti kokurikulum.
Òmewujudkan persekitaran pembelajaran yang selamat dan menggalakkan di mana keindividuan dan kepelbagaian setiap orang pelajar diiktiraf.
Òmenyediakan didikan yang dapat menggalakkan perkembangan potensi setiap orang pelajar dari aspek praktikal, kognitif, fizikal, sosial dan moral.
SEJARAH SEKOLAH
Òditubuhkan pada tahun 1954 secara gotong-royong.
ÒPengasas sekolah ini ialah Penghulu Poh Anak Kaya.
Òterletak kira-kira 50 km dari bandar sibu.
ÒMajoriti murid di sekolah ini datang daripada 7 buah rumah panjang yang berdekatan.
ÒPada awal penubuhan sekolah, Bahasa Inggeris digunakan sebagai bahasa pengantar di bawah penyeliaan Sibu Rural District Council (SRDC)
ÒPada tahun 1970-an, Jabatan Pelajaran Negeri Sarawak telah mengambil alih pentadbiran SKSP dengan menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar sehinggalah sekarang.
ÒKini, SKSP mempunyai 6 buah bangunan termasuk sebuah makmal komputer yang telah siap dibina pada tahun 2008.
SENARAI GURU BESAR YANG BERKHIDMAT DI SKSP
Bil.
|
Nama
|
Tahun
|
Tempoh Perkhidmatan
| |
1.
|
En. Alexstar Senada
|
1986
| ||
2.
|
En. Morshidi Mondon
| |||
4.
|
En. Jama-in Hussin
|
10.6.1994
|
3 Tahun
| |
5.
|
En. Oliver Ambie
|
02.04.1997
|
7 Bulan 24 Hari
| |
6.
|
En. Choong Yew Ming
|
26.11.1997
|
7 Tahun
| |
7.
|
En. Semanggang Meluda
|
22.12.2004
|
5 Tahun
| |
8.
|
En. Tinggom anak Ensur
|
29.06.2009
|
Sehingga sekarang
| |
No comments:
Post a Comment